Więcej kierowców na liniach, lepsza obsługa: autonomiczne Smartbusy wspierają cele Europejskiego Tygodnia Mobilności w zakresie zrównoważonej i efektywnej mobilności.
Autonomous Systems inauguruje nową erę autonomii - zaczynając tam, gdzie ma to największy sens: w zajezdni. Zwykłe autobusy stają się Smartbusami, gotowymi do wdrożenia w realnych warunkach.
Gdy miasta w całej Europie świętują Europejski Tydzień Mobilności, Autonomous Systems prezentuje praktyczny przełom w autonomicznej mobilności: autonomię, która zaczyna się w zajezdni. Zamiast skupiać się na kosztownych pilotażach drogowych, zaczynamy tam, gdzie zaczyna się każdy dzień transportu publicznego - w zajezdni.
W pełni zgodna z celami ETM w obszarze zrównoważonej, efektywnej i inkluzywnej mobilności, autonomia „od zajezdni” przynosi mierzalne efekty już od pierwszego dnia:
- więcej czasu kierowców na obsługę pasażerów zamiast manewrowania w zajezdni
- inteligentniejsze, bezemisyjne operacje zajezdniowe
- poprawę bezpieczeństwa i warunków pracy personelu oraz kierowców
– Przyszłość mobilności nie zaczyna się od autobusu bez kierowcy na ulicy miasta – mówi Jarosław Czaja, prezes Autonomous Systems. – Zaczyna się w zajezdni, gdzie autonomia dostarcza realną wartość - już dziś.
Smartbus: zwykły autobus, mądrzejszy
Smartbus to standardowy elektryczny autobus miejski wyposażony w SmartDEPOT™ - zintegrowany system autonomiczny, który realizuje wszystkie ruchy z niską prędkością na terenie zajezdni: parkowanie, ładowanie, mycie oraz podjazd do stanowisk obsługowych.
To konkretne korzyści od pierwszego dnia: precyzyjne i efektywne parkowanie, szybsza gotowość do codziennej pracy, sprawniejszy dostęp do czynności technicznych oraz większe bezpieczeństwo dla kierowców i personelu. Eliminując powtarzalne manewry po zakończeniu zmiany, Smartbusy ograniczają ryzyko drobnych kolizji, a także obniżają stres i zmęczenie kierowców.
Krótko mówiąc: Smartbus nie jest futurystycznym prototypem, lecz realnym, gotowym do integracji rozwiązaniem, które czyni operacje transportu publicznego bezpieczniejszymi, bardziej efektywnymi i zrównoważonymi.
Rekomendacje wiodących europejskich przewoźników
Wraz z rozbudową elektrycznej floty autobusów Smartbusy stają się kluczowe, aby zajezdnie działały efektywnie, bezpiecznie i były gotowe do świadczenia usług.
– W TMB modernizujemy nasze zajezdnie, by sprostać złożoności flot elektrycznych. System smart depot pomaga nam maksymalizować dostępność kierowców, poprawiać bezpieczeństwo operacyjne i utrzymywać płynność codziennych działań – Mario Canet, Head of New Developments w TMB Barcelona.
Największy polski operator transportu publicznego, MZA Warszawa, jako pierwszy publicznie zademonstrował Smartbusa w czerwcu 2025 r. Ich analiza pokazuje, że autonomia w zajezdni oszczędza 35 minut na autobus dziennie, co przekłada się na ok. 88 000 € oszczędności kosztów pracy na pojazd w 12-letnim cyklu życia, przy jednoczesnym znacznym ograniczeniu tygodniowych drobnych kolizji i redukcji stresu kierowców.
– Autonomia nie zastępuje ludzi - wspiera ich. Możemy odciążyć kierowców od czasochłonnych manewrów w zajezdni, zmniejszyć ryzyko kolizji i poprawić warunki pracy – Jan Kuźmiński, Prezes Zarządu, MZA Warszawa
MPK Poznań, od lat uznawane za lidera wdrażania nowych technologii — od elektrycznych po wodorowe autobusy — pozytywnie oceniło operacyjne wykorzystanie systemu smart depot, potwierdzając jego rolę w strategii innowacji i autonomii spółki.
– Każdego dnia setki autobusów muszą być gotowe, bezpieczne i na czas. System smart depot pomaga nam to osiągać, wspierając naszą długofalową strategię - od zeroemisyjności po autonomię – Krzysztof Dostatni, Prezes Zarządu, MPK Poznań.
Spotkajmy się na Busworld Europe 2025
Autonomous Systems będzie obecne na Busworld Europe 2025 w Brukseli, gdzie podzielimy się wnioskami na temat autonomii, która zaczyna się w zajezdni, i zaprezentujemy Smartbusa w działaniu. Zapraszamy: Hala 5 — wejście, stoisko 555.